Katy Meyers : « Lessons from Assassin’s Creed for constructing Educational Games »

Katy Meyers (Cultural Heritage Informatics Initiative & Campus Archaeology Program) a rédigé pour le site Play The Past un article sur la série Assassin’s Creed, comme exemple à interroger pour la conception de jeux vidéo pour l’apprentissage, et en particulier pour l’enseignement de l’histoire.

Son analyse met en évidence l’équilibre ludique et éducatif sur lequel repose le jeu d’UbiSoft Montréal ; bien que la série Assassin’s Creed ne soit pas conçue pour un usage pédagogique, le travail des équipes de développement concernant la reconstitution historique permet de détourner l’usage du jeu de son objectif principal. Pour les développeurs, il s’agit avant tout de ne pas compromettre le plaisir du joueur.

 

L’article est disponible à cette adresse : http://www.playthepast.org/?p=2077

 

Extrait :

In discussing their historical and archaeological simulation of Ancient Rome, known as Rome Reborn, Bernard Frischer and Philip Stinso (2007) note the importance of getting evidence for the virtual construction from a wide number of sources. They used not only the actual heritage sites such as the Roman Forum and the Coliseum, but also archaeological information, historical texts and art, and research done by modern scholars. This process of analyzing historical material as well as the modern remains is quite similar to that done by the art team from Assassin’s Creed.

 

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Crédit image : image tirée du jeu Assassin’s Creed Brotherhood

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